Bra bröd, men bättre med årets jäst

Tjo!

Från 'halv åtta hemma hos mig' kom idén, och i kylen hade jag ett öppnat, halvt, torrjästpaket som var bäst före nov 06. Som vanligt jäser det dåligt med dålig jäst, men det blev gott ändå. Ovanpå kan man lägga lite vad man vill. Oliver, timjan, tomatskivor, flingsalt, örtkryddor mm.





Rör ihop ljummet vatten , olja, salt och torrjäst (typ 4-6 dl /pkt jäst). Knåda in lagom med mjöl. Låt jäsa så långe du orkar vänta (jag = typ en halvtimme). Lägg på lite vad du vill och ringla över olivolja. Grädda i 225 C i ca 20min.

Mitt blev mkt gott! Ev hade det blivit ännu bättre med jäst från 2009, men man vet ju aldrig =o)
/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0