Pastasallad i en råsa hink!

Idag har jag varit på ungdomsutbildning och det var min tur att fixa lunchen. Det brukar serveras yoghurt, juice och mackor så för att skapa lite variation i tillvaron valde jag istället att göra en pastasallad. Mamma hjälpte mig med planeringen så det blev lagon mycket. Eleverna åt som hästar och hade för en gångs skulle lite energi även på eftermiddagspasset. Kanske blir det pastasallad fler gånger...  :)

10 liter pastasallad - förvaras gärna i hink som finns att köpa för 20 kronor på ICA :)
1 kg pastahjul
en påse frysta majskorn (500g)
en påse frysta ärtor (600g)
1 kg köttbullar
4 förpackningar småtomater (250gx4)
2 förpackningar färdigskuren sallad (jag tog sån med rädisor och morot i)
12 ägg

2 flaskor salladsdressing
en limpa bröd
smör
en liten ost
2 flaskor BOB saft (7+1)

engångsmatsaker
(osthyvel, saftkanna, slev, smörkniv, stort lock till hinken)

Jag kokade pastan dagen innan och la i plastpåsar i kylen samt kokade och skalade äggen. På morgonen delade jag köttbullar, tomater och ägg och blandade ihop allt i en fin råsa hink som jag köpt på ICA. Med hjälp av de frysta ärtorna och majskornen höll sig salladen kall fram till lunch trots att den stod i bilen och det var varmt och soligt ute.
När vi åt salladen var vi 16 personer varav hälften hungriga ungdomar och hälften vuxna. Ca 8 av de tio litrarna gick åt så jag gissar att man kan räkna med att en hink räcker till ungefär 20 personer. Priset för allt (även hink och engångsmatsaker till 20 personer) blev ungefär 420 kronor, vill man ha det billigare så är det främst småtomater, ost och färdigskuren sallad som är dyrt.

Länge leve våren,
M

Kommentarer
Postat av: lillebror

Trevlig blogg ;D!!



roligt med ett stalle som man kan kommentera tillbaka pa, blir sa svart nar nagon har kommenterat pa ens blogg for det finns inget riktigt bra satt att svara pa.



Precis som du sa sa var det kostymbyxorna som var lite val vida sa det var dem jag var minst nojd med. Allt annat blev dock riktigt snyggt =) hoppas fodelsedagen var bra



manga kramar



axel

2009-04-06 @ 05:55:44
URL: http://shallowandpedantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0