Renskavsgryta med svamp



Fick lite Karljohansvamp av mina föräldrar och i jakten på vad jag skulle göra med den hittade jag ett paket renskav i frysen. Det går säkert alldeles utmärkt att använda någon annan svamp. Jag kan även tänka mig att lingonsylt skulle fungera istället för svartvinbärsgelé.


Ingredienser:
1 pkt renskav
2 små röda lökar
1.5 dl svamp
1,5 msk svartvinbärsgelé
3 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
2 msk mjöl
smör eller margarin
salt
peppar

Börja med att hacka löken. Bryn sen renskaven i smöret och se till att den delas till mindre bitar. Tillsätt sen den hackade löken och låt det bryna några minuter. Blanda ut mjölet med lite av mjölken och häll sedan ner det i pannan tillsammans med resten av mjölken och grädden. Avsluta med att smaka av med gelén, salt och peppar. Låt puttra på svag värme i 15-20 minuter. Servera med ris eller potatismos. 

Tomaterna har jag delat och kryddat med persillade och ställt i ugnen några minuter.
/Jonas

Kommentarer
Postat av: Märta

Mmm, låter gott!

2009-12-20 @ 15:02:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0