Sötsur fläskfilé


Var ett tag sen jag skrev något här. Nu i veckan vart en lite mer avancerad middag en kväll som jag tänkte dela med mig av. Jag fortsätter på det kinesiska temat.


Ingredienser

 

400 g fläskfilé

2 msk kinesisk soja

1 msk sherry

1 1/2 msk vetemjöl

1 1/2 msk potatismjöl

1 ägg

1 liten burk ananas skivor

 

Den sötsura såsen

5 msk socker

4 msk kinesisk soja

2 msk sherry

2 msk vinäger

2 msk tomatpuré

 

rapsolja till frisering och stekning

1 grön paprika

1 röd paprika

1 burk minimajs

 

 

Putsa fläskfilén i kuber, något större än sockerbitar. Blanda 2 msk soja och 1 msk sherry och låt det vila ett slag. Vispa upp ägget med vetemjölet och potatismjölet i en bunke. Lägg sedan i köttbitarna och blanda väl och se till att köttet blir indränkt. Häll olja till ett djup av 3 cm i en liten kastrull. När oljan är riktigt het lägger man i köttbitarna, en efter en, och friterar dem tills de blir gyllenbryna. ca 2-3 minuter. Eftersom kastrullen är liten behöver man fritera i omgångar. När allt kött är färdigt lägger man det i en skål.

 

Skär sen paprikan, ananasen och minimajsen i lika stora bitar som köttet. Blanda alla såsingredienser i en bunke. Häll 2 msk av oljan från friseringen i en stor stekpanna, läg i paprikan, minimajsen och ananasen och till sist den sötsura såsen.

Låt såsen koka i ungefär 2 minuter. Till sist lägger man i det friterade köttet och låter det koka på stark värme i 2 minuter.

 

Klart att server med ris efter tycke och smak.

 

Tänk på att ha ett lock till hands när ni friterar i fall det skulle bli lite för varmt i oljan. Jag hade ingen sherry hemma men det gick bra ändå.

 

/Jonas


Kommentarer
Postat av: Märta

Hej Jonas, kul att du skriver! Roligt med kinesisk mat, det ser verkligen inbjudande ut. Kanske kan det bli lucia-söndags-middag,

Märta

2009-12-12 @ 23:51:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0