Pannkakor i pannan eller plättar i järnet

Det är alldeles för lite skriverier på den här bloggen... För att råda i alla fall lite bot på detta kommer här ett extrainlägg utan bild. För några dagar sedan fick jag slut på matidéer och återföll därför i min gamla rutin att leva på mjölmat :) En korridorare undrade vad jag skulle göra och jag sa "pannkakor". Det var inte mer med det utan jag satte igång att vispa smeten och steka. Efter en stund kom samma korridorare förbi igen och utbast något i stil med "men varför gör du plättar, ändrade du dig?" Det visade sig (som vanligt) att allting kan ha flera namn... Inte nog med att stekpannan byter namn till stekjärn och grytlapparna till pannlappar, tunna stora pannkakor kallas tydligen plättar i vissa delar av Sverige och pannkaka betyder då tjockpannkaka/ugnspannkaka. Oj, oj, oj :)
Undrar just vad plättarna kallas då??

Här kommer i alla fall mitt recept på två bra pannkakssmetar:

Pannkakor (Plättar) - såna där tunna :)
3 ägg
2 dl mjöl
lite salt
4dl mjölk
smör att steka i
bra gjutjärnspanna/lagg/järn

lemoncurd passar bra till...



Tjock/Ugns/Fläsk/Pannkaka - i ugnen :)
4 ägg
2 dl mjöl
5 dl mjölk
lite margarin
lite salt
en form, ca 20x30
(ett paket bacon)

Sätt ugnen på 150 grader varmluft (175 grader vanlig). Lägg lite margarin och ev bacon i små bitar i formen och ställ in allt i ugnen tills margarinet smält och baconen fått lite färg. Vispa ihop smeten och häll över i formen. Det kan vara bra att låta formen stå kvar i ugnen när man häller i smeten så slipper man skvimpa ut hälften. :) Grädda i 15-20 minuter. Ät med hemlagad lingonsylt! (Räcker till två portioner om man inte är väldigt, väldigt hungrig)

/M



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0