Regn ute, mys inne!



Igår försökte vintern vinna terräng här ner i Skåne. Under eftermiddagen började det snöa, och även om det nte blåste mer än vanligt så var det bitande kallt... för att vara skåne... För att överleva denna ruskiga attack krävdes tungt artelleri i form av varm choklad gjord på riktig kakao. Receptet för en riktigt lyckad motattack kommer här:

en STOR kopp
3 matskedar socker
1 stor matsked kakao
lite matlagningsgrädde
3 dl mjölk

Rör ihop socker, kakao och grädde till en jämn smet. Häll på kall mjölk och rör tills färgen ser god ut. Värm i mikron på full effekt 2 min (kolla ibland så det inte kokar över). Rör en sista gång och drick! Om man känner sig lite nere kan sockerkicken förstärkas med marsmallow-fluff :) (håller längre än vispgrädde om man inte gör choklad så ofta).





En annan mysfaktor som jag återupptäckte härom sisten är lemoncurd! En sorts citronkräm som med fördel används istället för sylt till pannkakor eller på scones. Lätt att göra och syrligt god :)

1,5 dl citronsaft (jag hade 6 små citroner och två stora lime)
2 dl socker
2 ägg
75g smör

Vispa ägg och socker med elvisp i en kastrull. Tillsätt citronsaften och vispa igen. Låt blandningen värmas upp och ha i smöret. Sjud alltihopa under omrörning tills smeten är som marmelad i konsistensen (det tar längre tid än man tror...). Ät!

Jag önskar er alla en mysig stund i regnet :)
/M

Kommentarer
Postat av: Emelie

Konstigt, har sitter jag och njuter i 39 graders varme och sol men sa laser jag detta och tycker mig bestamt kanna av ett sting av hostmyssaknad?!?

2009-11-11 @ 02:50:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0