Fisksoppa för kung och fosterland :)

Idag var det extrapris på lax på ICA, jippie! Det var bara en hake, man var tvungen att köpa två kilo... Inspirerad av en korridorare blev det fisksoppa av nästan hela laxen, det blev hela tio matlådor :)



Laxsoppslådor

en purjolök
en stor gul lök
matolja

sex potatisar, fasta
sex ganska små morötter
ett blomkålshuvud
6 buljongtärningar, grönsaks
1,5 liter vatten (nästan lite för mycket...)

1 pkt passerade tomater (ICA)
2 pkt saffran
3 dl grädde

1,5kg lax i småbitar

massa timjan
vitpeppar
salt

aioli att äta till

Jag fräste lökarna i oljan i en stor kastrull. Sen tillsatte jag potatis, morötter, blomkål, buljong och vatten och lät grönsakerna koka tills de blev mjuka. Därefter hällde jag i saffran, tomater och grädde och till sist fisken och kryddorna. Det går väldigt fort att koka fisken så smaka av så soppan känns klar innan fisken hälls i. Soppan blev väldigt mild, det hade kanske varit bra med lite chili eller någon mer krydda.


Glöm inte att slurpa när du äter... :)
/M

Kommentarer
Postat av: MM

10 matlådor!!

Härligt med lite volym! men var försiktig så att det inte blir väsksoppa, det är alltid en stor risk när man har sopplådor!

2009-10-29 @ 22:49:32
Postat av: Märta

Ja, det är en orosfaktor!!

Idag löste jag det genom att ta med en frusen burk men då tog det 7! minuter att värma vilket inte var så uppskattat av resten av mikrokön...

Hade varit bra med en helt tät matburk, var man nu hittar dem...

2009-11-03 @ 18:10:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0