Till sist en böngryta :)

Många inlägg blev det...
Här kommer kvällens storkok när jag ändå skriver. Böngryta är en av mina favoriter eftersom den går så snabbt att göra, blir god och ger trevliga matlådor. Ingredienserna går dessutom att ha hemma jättelänge utan att de blir dåliga. Helt enkelt en bra maträtt!

Hacka en lök och sprid ut den i botten på en ugnsfast form:

Häll på tre burkar bönor, gärna olika färger. Här har jag tagit små svarta, kidney och kikärtor:


Häll över två förpackningar med krossade tomater:


Häll på en halv deciliter vardera av citronsaft och olivolja:


Smula över ett paket fetaost och en burk oliver (jag brukar hacka mina i småbitar):


Grädda i 175 grader tills osten blir gyllenbrun:


Den enda nackdelen vid matlådetillverkning är att det blir mycket sås, detta löser man dock lätt genom att lägga en brödskiva i botten, gärna från en god limpa. Brödskivan kan istället ätas bredvid om man äter maten hemma.


Totalt blir det 3 liter gryta på en sats, brödet oräknat.

/M

Kommentarer
Postat av: Greta och Mikke

Vi hade nästan glömt bort böngrytan, tack för påminnelsen!

Det blev en direkt igår, ingen citron hemma, men det blev gott ändå =o)

2009-09-29 @ 20:03:29
URL: http://kakaopaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0