Jordgubbsbullar och bondost

Medan internet fortfarande fungerar (peppar, peppar...) tänkte jag passa på att skriva ett inlägg. Under en uppdatering av svenska nyheter på svd.se hittade jag ett spännande recept på jordgubbsbullar. Jag bakade dem på vinst och förlust men de blev faktiskt riktigt bra!! Nästan lite för saftiga men det vann de på i längden. Här kommer receptet:

Jordgubbsbullar 50st

100g margarin
5 dl mjölk
50g jäst (finsk jäst jäser riktigt bra utan bismak)
1,5 dl socker
1 tsk salt
8-10 dl mjöl

200g smör
100g filadelfia (halvt paket)
2dl florsocker
2msk vaniljsocker

4dl jordgubbar (400g frysta)
2 msk potatismjöl

Gör degen och låt jäsa 30 minuter. Blanda ihop fyllningen (det blir nästan för mycket fyllning så gör bara enkel sats). Kavla ut två plattor och smeta på fyllningen. Skiva jordgubbarna och pudra potatismjöl över. Sprid ut dem på fyllningen och rulla ihop plattorna till rullar. Skär bullar och låt jäsa 30 minuter till. Grädda i 225 grader i 10 minuter.



Min andra bild är en till bild på finsk mat. Den här gången är det lördagskorv (som vår falukorv ungefär) och bondost (en ost som kommer förpackad färdigstekt, smakar inte så mycket men har en fin konsistens). Rätt gott!




Till sist vill jag visa en bild på den lokala utomhusteatern. Här uppe har varje kommun oavsett storlek en egen teater och alla sätter upp en pjäs till sommaren. Otroligt bra och extra häftigt här i Oravais där de har en roterande scen mitt i en gammal bruksmiljö. Skådespelarna till och med simmade kapp som en del av pjäsen!



Trevlig kväll,
M

Kommentarer
Postat av: Greta och Mikke

Jordgubbsbullar - låter riktigt smarrigt! Knasigt med färsk (frusen) frukt i ugnad mat. Kanske gör de sig med iskaffe!?

2010-07-29 @ 12:08:30
Postat av: Mikke

Nu har vi både bakat och ätit upp det härliga jordgubbsbullarna!

Fantastiskt goda!

2010-08-08 @ 19:56:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0