Muffins i Finland :)

Imorgon firar jag två veckors överlevnad på jobbet i Finland, så idag har jag tillverkat muffins. Gamla, hederliga blåvingemuffins närmare bestämt. Fast med finska ingredienser = lite nyskapande :) Eftersom man alltid måste provsmaka så man vet att de blev goda så blev det kvällste med muffins framför första programmet med Ernst, mycket trevligt. Fyran och TV4+ är för övrigt de enda svenskspråkiga kanalerna på min tv med både bild och ljud :)



Blåvingemuffins (minst 30)

200g smör, smält i mikron
4 ägg
5 dl socker
4 dl vetemjöl
1,2 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 krm salt

Blanda allt i en bunke, klicka ut i 30 formar (ställ dem med mellanrum eller gör fler formar, tex 40 st, annars pöser/smälter allt ihop till en stor muffins - mkt gott men lite trist att bjuda på)
Grädda i 200 grader, över- och undervärme, i ca 10 minuter. Muffinsarna ska pösa upp rejält och sen börja sjunka ihop igen, då är de klara. Ät :)

Nu är klockan jättemycket i Finland, i alla fall om man ska gå upp och jobba imorgon. Dock syns det knappt utomhus, det är fortfarande varmt och framför allt alldeles ljust! Jag får lägga en tröja över huvudet för att kunna somna :) Imorgon blir det tomatfestival i Närpes och på lördag ska jag lära mig om slaget i Oravais när den östra rikshalvan i Sverige blev rysk. Hoppas att ni får en trevlig helg och god natt!

/M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0