Sommar-mat!

Nu när sommaren äntligen kommit till Skåne (efter alla veckor med 12 grader och ösregn) så har jag passat på att laga sommarmat. Först ut var laxröra. Jag tog Marcus smörgåstårta som inspiration och gjorde en röra på rostat bröd, mums!



Laxröra
kallrökt lax
rödlök
persilja, färsk
kräm fräsh
majonäs
peppar och salt

Hacka, hacka, blanda, blanda, ät!

Jag gjorde lite röra i taget, och andra gången hade jag i fetaost, det blev också gott!


Den andra sommarinspirerade rätten kom härom dagen. En korridorare kom på att vi borde fira nationaldagen, en mycket bra idé. Det blev frukttårta med hallon, banan, persikor och svarta vinbär. Vi använde rulltårtebottnar, det går fortare att grädda och så slipper man skära lagren, det är bara att dela och lägga på hög.



Tårta
2 rulltårtebottnar, båda delade på mitten
5 dl grädde
2 paket frusna hallon
2 bananer
en burk persikor
ett paket frusna svarta vinbär

Tina hallonen i mitten och bred hälften på den understa bottnen. Mosa bananerna och bred dem på nästa lager. På tredje botten häller du resten av hallonen och så avslutar du med den sista. Häll gärna lite saft över alltihopa innan du börjar med grädden, det gör tårtan saftig.
Vispa och bred över grädden och dekorera med persikor och vinbär. Slurp!
/M

Kommentarer
Postat av: Greta

Åh laxröran låter riktigt god! Här hemma har vi lite delade meningar om saft på tårtan, men i lagom mängd gillar iaf jag det.

2010-06-21 @ 22:42:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0