Bröd och Pizza

Skrev för ett tag sen att jag skaffat en ny assistent, här kommer två bilder från brödbaket härom veckan.


Här ligger brödet och jäser i jäskorgarna.

Mönstret från jäskorgarna syns tydligt på brödet.


Nästan allt bröd jag bakar använder rågsurdeg istället för jäst. Det är lite som ett husdjur som bor i kylen och måste matas med rågmjöl och vatten med jämna mellanrum.


Samtidigt som jag köpte assistenten så inhandlades det även en baksten till ugnen. Naturligtvis måste jag ju prova att laga pizza på stenen.


Jag började med att göra en enkel tomatsås.
2 burkar krossade tomater
1 ganska stor gul lök
en knapp matsked socker
lite svartpeppar
2 tsk basilika
2 msk olivolja
1/2 grönsaksbuljongtärning


Börja med att hacka löken och fräs den sen i oljan tills den blivit mjuk.
Tillsätt sen resten av ingredienserna och låt det puttra, ju längre desto bättre. Efter ca 30 minuter är tillräckligt mycket vatten borta för att inte pizzan ska bli vattenskadad.
Eftersom alla här inte gillar tomatbitar fick den en omgång med stavmixern innan den hamnade på pizzan.


Degen gjorde jag genom att lösa upp 25 g jäst i 2,5 dl ljummet vatten. Sen tillsatte jag 1 tsk salt och 2 msk rapsolja. Efter det blandade jag ner 6-7 dl vetemjöl tills degen fick en lagom kladdig konsistens. Sen fick degen jäsa under en handduk i 45 minuter.



Den första exprimentpizzan blev inte så stor.





Samma pizza med ost på.



I ugnen på bakstenen med lite bakplåtspapper i mellan.



Nästa pizza fick majs, salami och champinjoner på sig.

Ytterligare en bild på en färdig pizza, den här med paprika champinjoner och salami.


Nu får det räcka för idag.

/Jonas

Kommentarer
Postat av: Märta

Häftigt med en baksten! Hur funkar den? Lägger man bara in den i ugnen? Blir pizzan bättre?

2010-03-10 @ 08:39:53
Postat av: Jonas

Man lägger den på gallret innan man slår igång ugnen. Det tar ett tag innan den blir varm så ugnen behöver startas i god tid. Skillnaden för både bröd och pizza är att den gräddas underifrån och på sätt blir krispig på undersidan.

2010-03-10 @ 12:07:32
Postat av: Märta

Coolt!

2010-03-11 @ 19:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0