En gryta, en orgel och massor av ris!



På min korridor bor det tre kineser och en taiwanes. Det betyder massor med asiatiska maträtter och festivaler, till exempel det kinesiska nyåret som jag besättade om innan. En maträtt som jag kommit att gilla är Ruis (uttalas Rej) bruna gryta. För en vecka sedan lärde hon mig att göra den och här kommer den nu, prova gärna!

Ruis gryta

2-300g Pintobönor

Lägg bönorna i en skål och häll på rikligt med kokande vatten, låt stå några timmar

En stor gryta med vatten (som när man kokar pasta till många)
En stor bit fläskkött (kanske 500g)

Koka upp vattnet och skär fläskköttet i tärningar, ca 1,5 cm²
Lägg i fläsket i vattnet och låt koka upp igen. Ta bort skummet som bildas på ytan. Efter tre till fem minuter i kokande vatten, häll av fläsket och skölj det. Diska kastrullen så du kan använda den igen.

Matolja
Stjärnanis (ca 2-3)
Kanel i bit (en stor bit)
Röd peppar (finns i asiatiska butiker) 0,5 msk
Salt
Ca 2 msk socker

Häll matoljan i kastrullen och häll på kryddor och socker. Låt blandningen bli varm så oljan tar åt sig av kryddorna. Häll i fläsket och bryn lite försiktigt.

Massa soja (kinesisk)
Bönorna
Vatten, ca 1,5 liter
Lite valfria kyddor som man känner för :)

Blanda i resten och krydda efter känsla... Låt alltihopa koka länge, länge!
Om det blir för lite vatten innan bönor och fläsk känns klart så häll på mer vatten. Resultatet ska bli en mörkbrun sås med fläsk och bönor, lite lik bruna bönor. I orginalreceptet är det fläskkött med svål, typ sidfläsk, och ca 2 dl matolja men jag föredrar lite mindre olja och magrare kött typ skinkstek. Pintobönor är små bruna bönor som finns bland andra torra bönor på ICA. Jag har dock fått lära mig att potatis är en vanligare ingrediens än bönor när rätten görs i Kina.


En nyhet på korridoren är vår orgel. Den är införskaffad i Åkarp och pryder nu själva korridoren som annars är ganska mörk och trist. Förutom notböcker har vi även inhandlat ett par hörlurar för att kunna spela även på udda tider. Kom gärna och spela om ni har vägarna förbi :)



Till sist vill jag visa en bild på vårt fina påskris som vi har plockat alldeles själva!


Glad påsk,
M

Kommentarer
Postat av: Greta

Det låter riktigt smarrigt!

Hur lång tid tar det att göra? Det låter lite som ett långkok!?

2010-03-31 @ 22:30:57
Postat av: Märta

Ungefär en kväll... :)

Jag har inte räknat men det tar lång tid. Det är dock lite som risgrynsgröt, när man väl kommit igång så sköter det nästan sig själv.

2010-04-01 @ 09:16:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0