Marmelad och syltkakor

Vad gör man av ca två kilo blodapelsiner som börjar bli gamla?

Marmelad såklart!

Jag hittade ett bra recept i Vår kokbok. Eftersom jag inte visste riktigt hur tunga mina apelsiner var så blev det lite på ett ungefär men det gick bra. Jag tvättade apelsinerna noggrant och sen delade jag dem i klyftor och mixade dem med skal och allt. Det blev en orange sörja som jag sedan kokade ca en halvtimme i en stor kastrull. Sedan tillsatte jag nästan ett helt paket socker och kokade i en halvtimme till under ivrigt skummande. Till sist hällde jag marmeladen på en burk, det blev ca 1,5 liter! marmelad.

Eftersom jag själv nästan aldrig äter marmelad är den nu korridorens gemensamma egendom, men det sjunker stadigt i burken så den verkar vara ätbar :)

En del av marmeladen förvandlades till fyllning i syltkakor:



/M

Kommentarer
Postat av: Greta

Mmm =o)

Lustigt att sylten blev så gul när det var blodisar!?

2010-03-31 @ 22:27:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0