Min egen müsli

Jag brukar ungefär en gång i månaden rosta min egen müsli. Mycket godare än att köpa en färdig och tar inte så lång tid att laga. En av fördelarna är att man kan stoppa i det man tycker bäst om.

Börja med en långpanna och bakplåtspapper om du inte gillar att diska. Fyll sen på med en hög bestående av 50/50 havregryn och rågflingor.


Efter det tillsätter jag kruskakli, kanel och hela linfrön.


Ringla på ca 3 matskedar rapsolja och häll över lika mycket vatten. Blanda sen runt med sked för att skapa klumpar. Stoppa in plåten i ugnen på 200 grader i mitten.



Under tiden plåten är i ugnen hackas mandeln grovt.



Efter 10 minuter är det dags att hälla över mandeln på plåten i ugnen, tillsätt även pumpakärnor och solrosfrön. Ytterligare 10 minuter senare borde müslin vara klar. Havregrynen ska vara torra och mandeln gyllenbrun. Rör gärna om så inte mandeln ligger högst upp och bränns.


Medans müslin är i ugnen är finns det tid att hacka lite torkad frukt. 



När müslin är klar i ugnen häller man över den torkade frukten och lite russin. 



Innan müslin är helt sval placeras den i lämplig lufttät burk. Gärna med en skårad vaniljstång för extra smak. Vaniljstången går utmärkt att spara till nästa omgång müsli.

Hoppas detta kan inspirera någon. Jag äter min müsli varje dag tillsammans med filmjölk.
/Jonas

Kommentarer
Postat av: Greta

Mycket pedagogiskt!

Det ser smarrigt ut också! Gissar att man kan ringla över honung också om man är en sockergris? =o)



Tror att mûslin med framgång skulle kunna kombineras med den australiensiska yoghurt/mjölken.

2010-03-26 @ 12:42:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0