Julgrisar i snöstorm

I tisdags, på Lucia, hade föräldrarna glöggkalas och då jag var ledig och hemma på besök fick jag förbereda. På listan stod traditionella rätter som prinskorv, knäck och lussebullar. För att modernisera och liva upp det lite beslöt jag mig för att komplettera med cupcakes. Det var lätt att hitta recept och inte allt för svårt att laga till. Ihopsättningen däremot lämnade en del övrigt att önska, likheten med orginalet är mycket liten... men de smakar gott :)
Här kommer receptet till min version:

Muffins (100 små, ca 40 vanliga)
200g smör
5 dl farinsocker
1 pkt gräddfil (3 dl)
4 ägg
6 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk ingefära
2 tsk bakpulver

Ställ fram smöret så det blir mjukt. Sätt ugnen på 225 (varmluftsugn 200). Blanda smöret med farinsocker. Rör i ett ägg i taget. Häll på gräddfilen. Blanda kryddor och bakpulver i en skål. Blanda ihop allt. Klicka ut i formar, fyll dem max till hälften så det blir plats kvar till toppingen efter att de rest sig. Låt svalna.

Grisar
Köp en förpackning fondant/sockermassa/sugarpaste på Ica. Färga till grisfärg med gul och röd karamellfärg. Kavla tunt med lite florsocker så det inte fastnar. Ta ut grisar med pepparkaksmått. Låt torka på en bricka, gärna över natten.

Snöslask
1 pkt Philadelphia/Cremecheese (200g)
100g smör
5-8 dl florsocker (jag tog fem men det skulle vara åtta, kan vara därför det blev snöslask :)
2 msk glögg

Rör ost och smör slätt, häll i florsockret. Smaksätt med glögg - tänk på att ljus glögg ger fin snö medan mörk/röd glögg ger mer slaskbild.

Ihopsättning
Spritsa snö på muffinsen och toppa med en gris!

Mums!!

/M


Kommentarer
Postat av: Greta

Jag har fortfarande inte lyckats smaka någon av dem, men de är fantastiskt söta att se på!

2011-12-17 @ 10:18:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0