Danskt rågbröd

Har de senaste helgerna bakat samma danska rågbröd och denna här helgen fick jag till det. Tredje gången gillt heter det ju, vilket stämmer bra om man räknar försöken.
Börjar med att blanda surdeg och rågmjöl med vatten som får stå över natten. Detta hinner man med medans de hela rågkornen puttar i kastrullen.
Medans det puttrar hinner man även mäta upp solrosfrön,linfrön, sesamfrön och salt.

Nästa morgon har fågelmaten svällt ihop till en härlig sörja.


Efter att alla ingredienser har jäst tillsammans i ett par timmar kan det se ut så här.
Efter massa tid i ugnen blev det äntligen klart.


/Jonas

Kommentarer
Postat av: Mikke

Tufft!

Har hållt mig till det lite "enklare bröden" som man hinner med på morgonen innan jobbet hittills!

Men har jag en helg över så kanske Danskt rågbröd kan vara något!

2011-02-14 @ 20:30:20
Postat av: Greta

Vad var det som inte blev bra första gångerna?

2011-02-14 @ 22:28:24
Postat av: Jonas

Första gången delade jag degen på två formar dock var mina formar dubbelt så stora som de som angavs i receptet. Brödet vart gott men skivorna väldigt små.



Nästa försök gjordes med all deg i en form. Misslyckandet var en kombination av att jag glömde stoppa in bakstenen i ugnen och att tjockare bröd tar längre tid. Längre tid fanns inte att tillgå så brödet togs ut ur ugnen innan det var helt klart i mitten.



För att veta att brödet är klart är det bra en stektermometer.

2011-02-15 @ 07:07:33
Postat av: Greta

Aha, jag förstår. Jo, tiden bli ju lätt ett problem. Man skulle behöva jobba hemifrån för att baka det perfekta brödet tror jag =o)



Kräver rågbrödet baksten eller blir det bara bättre resultat?

2011-02-15 @ 08:59:31
Postat av: Jonas

Det här brödet är väldigt enkelt och sköter sig nästan själv. Blanda lite ingredienser på kvällen, rör ihop allt på morgon och lägg direkt i formen. Sen får det jäsa och sen in i ugnen. Inget knådande eller vikande som man behöver passa.



Tror bara resultatet blir lite bättre eftersom jag tagit ut brödet i formen på slutet och lagt direkt på stenen. Går att simulera stenen till viss del genom att ha en plåt istället för galler i ugnen.



2011-02-15 @ 09:33:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0