Effektiv matlagning ei=5!

Min vardagsmatlagning handlar ofta om effektivitet, bra vardagsmat bör ha ett effektivitetsindex (kvoten tid [min]/portioner [st]) som inte överstiger 6, normalvärden brukar hamna mellan 4-6.

Efter att jag skjutsat G till Arlanda var det dags att fixa veckans matlådor!

Lice´n cyrrygryta!

4 st kycklingfileer

3 tsk green curry paste

1 tsk sambal olek

2 st gröna paprikor

1 burk (400g?) kokosmjölk

2 klyftor vitlök

¼ “kruka” basilika

Lite soya

Smör att steka i

Värm på stekpannan (högsta effekt) med smör och vitlök, tills det luktar gott. Medan detta sker: skär kycklingfileerna i tärningar och lägg dessa i en djup tallrik, häll över lite soya och blanda om. häll därefter på kycklingen stek på denna höga värme så att kycklingen får lite yta, på med curryn och sambaln och rör om, låt detta fräsa ihop ett tag innan paprikorna tillsätts, stek på dessa så att även de får lite färg. Därefter hälls kokosmjölken på samtidigt som temperaturen ”vrids” ner något. Låt det puttra ett tag innan basilikan tillsätts.

Klart!

 











Start 8:45 (ren diskbänk) till

Mål 9:15 (ren diskbänk)

6 st matlådor på 30 min.

CIAO!
/MM


Kommentarer
Postat av: MM

Det kanske ska tilläggas att jag bara gjorde matlådor, och denna blandning var det första gången jag gjorde; Jag vet därför inte om det blev gott eller inte!

2011-11-06 @ 10:28:38
Postat av: Anonym

Säkert blev det gott. Denna fantastiska effektivitet kan jag nog inte tävla med. Hoppas du återkommer om smaken på dessa "delikata lådor"

2011-11-06 @ 19:38:55
Postat av: Greta

Ser smarrigt ut! Bra kämpat! Snart kommer jag hem med currycravings, så du kanske det blir en omgång till =o)

2011-11-07 @ 17:56:36
Postat av: Märta

Sjysst, snabba recept är alltid uppskattade, måste provas!!

2011-11-08 @ 19:37:19
Postat av: Emelie

Nå? smakat ännu? Det ser riktigt smaskigt ut!

2011-11-11 @ 12:12:22
Postat av: Mikke

Om jag har!

Det blev helk OK!

Kanske inte något man bjuder på till helgen, men som vardagsmat i låda tycker jag att det blev bra!

2011-11-11 @ 13:22:28
Postat av: TM

Bättre än falu och mackisar alltså? Framsteg!

2011-11-27 @ 08:55:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0